تکنولوژی Qi ( شارژر وایرلس) در موبایل (1) آشنایی

در قسمت اول از سری مطالب آشنایی با شارژر وایرلس، ابتدا به آشنایی با تکنولوژی Qi ( شارژر وایرلس) در موبایل خواهیم پرداخت. ابتدا ببینیم شارژر وایرلس چیست، مبدا آن کجا بوده و اصلا چه کاربردی در زندگی روزمره‌ی ما خواهد داشت.

شارژر وایرلس( یا Qi چیست ؟‌)

Qi یک استاندارد شارژ به صورت وایرلس می‌باشد و قابلیتی است که تنها می‌توان در تلفن‌های همراهی که این ماژول در آنها تعبیه شده یافت. واژه Qi از زبان چینی ایجاد شده و تلفظ آن به صورت (چی-Chee) می‌باشد. تلکنولوژی Qi تنها قابلیت شارژ بیسیم برای تلفن‌های همراه نبوده و برای سایر دستگاه ها قابل پیاده سازی می‌باشد، اما این تکنولوژی برای اولین بار در گوشی‌های هوشمند راه‌اندازی گردید.

شرکت‌هایی که از این قابلیت به صورت عمده در طراحی گوشی‌های هوشمند خود  استفاده نمودند، دو شرکت سامسونگ ( با سیستم عامل اندروید) و Apple با سیستم عامل Iphone8 یا x می‌باشد.

شارژ وایرلس یعنی چی؟

شارژ وایرلس دقیقا عملکردی همانند اسم خود دارد. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد که دستگاه خود ( نظیر تلفن همراه هوشمند خود) را بدون اتصال کابل برق، شارژ نمایید. جالب است بدانید که  این تکنولوژی پایه‌ای و کارآمد بیش از صد سال پیش توسط نیکلا تسلا کشف شده است.

تکنولوژی Qi چگونه کار می‌کند؟

برای اینکه بتوان از این تکنولوژی استفاده نمود، می‌بایست دو دستگاه ( شارژر و تلفن همراه) هردو شامل کامپوننتی به نام induction coils  باشند این Coil یا به اصطلاح سیم پیچ خاص، می‌باست به دور سیم‌هایی در درون شارژر وایرلس و تلفن‌همراه ( یا هر دستگاه دیگری که از این قابلیت پشتیبانی می‌کند) قرار دارد حلقه شود.

زمانی که تلفن هوشمند شما در محل نزدیک شارژر وایرلس قرار می‌گیرد، دو Coli یا سیم پیچ به صورت وایرلس، یک اتصال موقت با یکدیگر ایجاد می کنند که این اتصال قابلیت ارسال نیز دارد. این بدین معناست زمانی که شارژر وایرلس به برق متصل است، امکان ارسال نیروی برق از طریق این اتصال کوتاه به تلفن همراه را داشته و می‌تواند تلفن همراه شما را شارژ نماید.

جالب است بدانید اگر شما دارای مسواک الکتریکی باشید، می‌توانید از شارژر وایرلس خود برای شارژ آن نیز استفاده نمایید.

شرکت‌های پشتیبانی کننده این قابلیت

اندروید از سال 2012، از این تکنولوژی بر روی سیستم های تلفن همراه خود استفاده نمود اما جالب است بدانید کمپانی apple از فبریه سال 2017، این قابلیت را در گوشی های خود تعبیه نموده، همچنین پس از مدتی از این قابلیت برای Apple watch های خود نیز استفاده نمود.

 

در همین رابطه:

 

تکنولوژی Qi ( شارژر وایرلس) در موبایل (۱) آشنایی

 

تکنولوژی Qi ( شارژر وایرلس) در موبایل (۲) استانداردها

 

تکنولوژی Qi ( شارژر وایرلس) در موبایل (۳) راهنمای خرید

 

منبع: آکادمی درس و مهارت

وصال کشاورز
ارسال دیدگاه